Kristin Heldor Martinsen er kontaktlærer
for det hun kaller “verdens beste 6B” på Gjelleråsen skole. Det er en tydelig
engasjert kontaktlærer Nordkak møter når vi besøker Gjelleråsen skole. Vi
merker raskt at det er en god stemning i klasserommet. På spørsmål om hvorfor
hun gir alle elevene sine en klem, svarer hun at det er fordi hun ikke har sett
dem på flere dager...
–
Det å ha økonomi til å dra på turer, er veldig viktig for klassemiljøet, sier
hun. De har nettopp vært på tur til Spiterstulen i Jotunheimen og elevene
formelig bobler over av historier de vil fortelle, blant annet om den spennende
turen til Norges høyeste fjelltopp, selveste Galdhøpiggen.
–
Vi har solgt 637 bokser på kun to uker. En av elevene solgte 90 bokser alene!
Elevene synes det er ålreit å selge de, fordi de vet at kakene smaker godt. De
merker også at folk kjenner igjen boksene og bestiller gjerne sine favoritter,
som de har kjøpt av dem eller andre klasser eller foreninger tidligere,
forteller Kristin, tydelig stolt av elevene sine. Hun forteller også at
foreldrene hjelper til med salget. Boksene får ben å gå på når foreldrene tar
med katalogen på jobben for å selge.
–
Det er foreldrekontaktene som har hatt den direkte kontakten med Nordkak. Og
det jeg har fått høre er at de har vært veldig raske på labben hver gang vi har
vært i kontakt med dem. De nevner spesielt en kar ved navn Hans, som er veldig
servicemind, sier hun.
–
Når elevene fikk vite hvor mye penger de hadde på kontoen nå, ropte alle
“Tusenfryd” i kor. Pengene gir oss mange muligheter. I tillegg til Tusenfryd,
har vi vurdert alt fra leie en egen kinosal til tur til Kongsberg og se på
sølvgruvene. Allerede til fredag skal vi til Minnesund og se på gruvene der.
Alt takket være flinke elever og foreldre, og smakfulle kaker,avslutter den engasjerte læreren med et stort
smil.
Etter
å ha tilbrakt en time sammen med klassen, bør vi for ordens skyld nevne at vi
tror at det ikke er bare det som skyldes det gode miljøet, men også en
kontaktærer som gir lang over gjennomsnittet av seg selv.